Ladányi Enikõ

Konfliktusfeloldó mûködések a lexikai elõhívás során  

 

Miközben szavakat hívunk elõ mentális lexikonunkból, az elõhívandó szó reprezentációján kívül számos más szó reprezentációja is aktiválódik. Ha ilyenkor a célszó és a versengõ reprezentációk aktivációkülönbsége nem elég nagy, konfliktus jelentkezik e reprezentációk között, amit fel kell oldanunk ahhoz, hogy végül a megfelelõ szót produkáljuk. Egy újabb nézet szerint a nyelvi folyamatok során megjelenõ konfliktusok feloldásáért egy általános konfliktusfeloldó mûködés, a kognitív kontroll felelõs. Ebbõl a feltevésbõl az is következik, hogy lehetséges, hogy specifikusan nyelvinek tartott tünetek megjelenéséhez valójában kognitív kontroll sérülések is vezethetnek. Elõadásomban az elmélet felvázolása után egy olyan kutatásunkat fogom bemutatni, ahol specifikus nyelvfejlõdési zavart mutató gyerekek kognitív kontroll és lexikai elõhívási képességeit vizsgáltuk. Eredményeink szerint mind a lexikai elõhívás, mind a kognitív kontroll sérült ezeknél a gyerekeknél és a két tartományban nyújtott teljesítmény együttjárást mutat. Ez egyrészt arra utal, hogy specifikus nyelvfejlõdési zavarban a nyelv kizárólagos sérülését hirdetõ korábbi elméletekkel szemben általánosabb képességek sérülése is feltételezhetõ, és részben ezek vezethetnek a nyelvi problémák megjelenéséhez is. Ezen túl eredményeink támogatják azt a nézetet, amely szerint a nyelvi folyamatok során megjelenõ konfliktusok feloldáshoz egy nem specifikusan nyelvi kognitív kontroll mûködés szükséges.  

Irodalom

Henry, L.A., Messer, D.J., Nash, G. (2012). Executive functioning in children with specific language impairment. Journal of Child Psychology and Psychiatry ,53(1), 37–45.  

Kan, I.P., & Thompson-Schill, S.L. (2004). Effect of name agreement on prefrontal activity during overt and covert picture naming. Cognitive, Affective and Behavioral Neuroscience, 4(1), 43–57.  

Leonard, L.B.,& Deevy, P. (2003). Lexical abilities of children with specific language impairment. In L. Verhoeven & H. van Balkom, (Eds.), Classification of Developmental Language Disorders: Theoretical Issues and Clinical Implications. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.  

Miller, E.K., Cohen, J.D. (2001). An integrative theory of prefrontal cortex function. Annual Review of Neuroscience, 24, 167-202.  

Novick, J.M., Trueswell, J.C., Thompson-Schill, S.L. (2005). Cognitive Control and Parsing: Reexamining the Role of Broca's Area in Sentence Comprehension. Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience, 5, 263-281.  

Schnur, T.T., Schwartz M.F., Brecher A., & Hodgson C. (2006). Semantic interference during blocked-cyclic naming: Evidence from aphasia. Journal of Memory and Language, 54, 199–227.