Lukács Ágnes, Kas Bence és Ivády Rozália

 

A specifikus nyelvfejlődési zavar nyelvi profiljának vizsgálata a

magyarban- előzetes eredmények

 

A nyelvi fejlődés zavarainak vizsgálata a nemzetközi kognitív

pszichológia nyelvi kutatásaiban már mintegy 20 éve az egyik

legizgalmasabb és legtöbbet kutatott téma, magyar

nyelvterületen azonban eddig nagyon kevés szisztematikus és

elméletileg motivált kutatás történt. Kutatásaink során olyan nyelvi

teszteket használunk, amelyek lehetővé teszik a specifikus

nyelvfejlődési zavarral élő gyerekek nyelvi problémáinak feltárását és

a zavarral kapcsolatban kidolgozott versengő elméletek összevetését

magyar adatokkal. E megfontolásokat figyelembe véve vizsgálataink a

következő területekre terjednek ki: (i) verbális rövidtávú memória,

(ii) az igeidő és az igei egyeztetés különböző fajtái: szám- és

személybeli egyeztetés az alannyal, határozottságbeli egyezés a

tárggyal, (iii) az igekötők mozgatását megkívánó konstrukciók, (iv)

argumentumszerkezet: esetjelölők vonzatokban és szabad határozókban,

(v) szabályos és kivételes morfológia. A most bemutatásra kerülő

előzetes eredményeink 6 nyelvfejlődési zavart mutató gyereke és egy

receptív szókincs szintje alapján illesztett kontrollcsoport

összehasonlítása alapján azt mutatják, hogy (i) a nyelvtan különböző

aspektusai eltérő mértékben lehetnek érintettek, mivel nem találtunk

általános elmaradást az igekötőmozgatásban, míg az egyeztetés

területén általánosabb problémák mutatkoztak (ii) nyelvenként vagy

legalábbis nyelvtípusonként változhat a különös nehézséget jelentő

szerkezetek skálája, a magyarban a szabályos ragozás nem tűnik

kitüntetetten nehéznek és (iii) a részletes nyelvi profil a

nyelvfejlődési zavart mutató gyerekek csoportján belül is nagy egyéni

variációt mutat.