Kálmán László: Iskolai nyelvi nevelés új szellemben (a SuliNova/OSzM kísérleti tananyaga)
Társelőadók: Bánréti Zoltán, Korányi Margit, Molnár Cecília
Időpont: 2007. január 9., 16.00
Helyszín: MTA Nyelvtudományi Intézet, földszinti előadóterem
Absztrakt:
Az Elméleti nyelvészet osztályon 2002 környékén kezdtünk el dolgozni az iskolai nyelvi nevelés új koncepcióján. Akkor még nem tudtuk, hogy néhány évvel később az EU HEFOP nevű programján belül megkezdődik a képességfejlesztés-központú tananyagok fejlesztése a magyar iskolák számára, és hogy a "Szövegértés -- szövegalkotás" nevű kompetenciaterületen belül mi is bekapcsolódhatunk ennek kialakításába.
Azóta több száz iskolában folyik a kísérleti tananyag kipróbálása, amelynek a nyelvi része immár nem "nyelvtantanításból" áll, hanem nyelvi nevelésből, és nagy vonalakban a mi eredeti koncepciónkat követi. Mivel kísérletről van szó, a tananyag egyelőre nem nyilvános; mi azonban szeretnénk, ha kollégáink előre tudnák, milyen is lesz, lehet a jövő nyelvi nevelése Magyarországon, hiszen a nyelvészet egyik legfontosabb alkalmazási területe a nyelvi nevelés.
A koncepció főbb elveit néhány példával illusztrálva ismertetjük, különösen abból a szempontból, hogy a hagyományos képzésben részt vett és a több száz éves gyakorlatot követő "nyelvtantanárnak" milyen problémákat (és milyen örömeket) okozhat az új megközelítés.