Vonatkozó mellékmondatok megértése tipikus és atipikus nyelvi fejlődésben
Kas Bence
(ELTE Gyógypedagógiai Kar és BME Megismeréstudomány Doktori Program):
A vonatkozó mellékmondatok (VMM) megértésének vizsgálata a magyar nyelvi fejlődésben számos, a sokat vizsgált angolban feltételezett, általánosabb mondatmegértési tényező jelentőségét tesztelheti, mint pl. a főmondat megszakítottsága, az esetviszonyok homogenitása vagy a perspektívaváltás. Összesen 24 fő, felerészt nyelvi zavart mutató (NyZ), másrészt hozzájuk receptívszókincs-pontszámban illesztett kisiskolás korú, tipikus fejlődésű (TF) gyerek act-out helyzetben mért teljesítménye megmutatta a feldolgozás során az első NP ágensi preferenciáját (a világos esetjelölés ellenére), a főmondat megszakítottságának nehezítő hatását, illetve az interpretációs perspektívaváltás hatását a tagmondati esetviszonyoktól függetlenül, ami egyrészt megerősíti, másrészt általánosabb, nyelvfüggetlen megvilágításba helyezi az eddigi adatokat. Nem volt jelentős minőségi különbség a NyZ- és a TF-csoportok között, ami a reprezentációs elméletekkel szemben a nyelvfejlődési zavar általánosabb, feldolgozási magyarázataival van összhangban.