Lukács Ágnes, Kas Bence és Ivády Rozália
A specifikus nyelvfejlődési zavar nyelvi profiljának vizsgálata a
magyarban- előzetes eredmények
A nyelvi fejlődés zavarainak vizsgálata a nemzetközi kognitív
pszichológia nyelvi kutatásaiban már mintegy 20 éve az egyik
legizgalmasabb és legtöbbet kutatott téma, magyar
nyelvterületen azonban eddig nagyon kevés szisztematikus és
elméletileg motivált kutatás történt. Kutatásaink során olyan nyelvi
teszteket használunk, amelyek lehetővé teszik a specifikus
nyelvfejlődési zavarral élő gyerekek nyelvi problémáinak feltárását és
a zavarral kapcsolatban kidolgozott versengő elméletek összevetését
magyar adatokkal. E megfontolásokat figyelembe véve vizsgálataink a
következő területekre terjednek ki: (i) verbális rövidtávú memória,
(ii) az igeidő és az igei egyeztetés különböző fajtái: szám- és
személybeli egyeztetés az alannyal, határozottságbeli egyezés a
tárggyal, (iii) az igekötők mozgatását megkívánó konstrukciók, (iv)
argumentumszerkezet: esetjelölők vonzatokban és szabad határozókban,
(v) szabályos és kivételes morfológia. A most bemutatásra kerülő
előzetes eredményeink 6 nyelvfejlődési zavart mutató gyereke és egy
receptív szókincs szintje alapján illesztett kontrollcsoport
összehasonlítása alapján azt mutatják, hogy (i) a nyelvtan különböző
aspektusai eltérő mértékben lehetnek érintettek, mivel nem találtunk
általános elmaradást az igekötőmozgatásban, míg az egyeztetés
területén általánosabb problémák mutatkoztak (ii) nyelvenként vagy
legalábbis nyelvtípusonként változhat a különös nehézséget jelentő
szerkezetek skálája, a magyarban a szabályos ragozás nem tűnik
kitüntetetten nehéznek és (iii) a részletes nyelvi profil a
nyelvfejlődési zavart mutató gyerekek csoportján belül is nagy egyéni
variációt mutat.