Szekvenciatanulás és mozgásszervezés nyelvfejlődési zavarban
Lukács Ágnes
A nyelvi fejlődés speciális zavarának definíciója kizárja a nemnyelvi
sérülések egy részét, a gyakorlatban azonban a nyelvi elmaradást gyakran
kíséri nemnyelvi deficit. Az előadásban két olyan nemnyelvi
képességterület vizsgálatának eredményeit mutatjuk be, amelyeket
evolúciósan gyakran a nyelv előfeltételeinek tekintenek, a nyelvi
képességekkel való kapcsolatuk természete azonban nem teljesen
tisztázott, bár vannak arra utaló eredmények, hogy gyakran sérülnek
együtt a nyelvvel. A mozgásszervezésen belül a kézmozgások, a nyelvi és
nemnyelvi szájmozgások szervezésének vizsgálati eredményeit mutatjuk be,
a szekvenciatanulást pedig szeriális reakcióidő feladatban és
mesterséges nyelvtan tanulási helyzetben teszteltük nyelvfejlődési
zavart mutató és hozzájuk életkorban illesztett gyerekeknél.