A Nyelvtudományi Intézet februári rendezvényei
Időpont | Helyszín | Előadó | Előadás címe | Szervező |
február 13. 10.30 | földszinti előadóterem | Csúri Piroska (Universidad de San Andrés, Buenos Aires) | Fonológiai képességek, arcfelismerés, és lateralizáció: Velünkszületett fajspecifikus képességek vagy tanult képességek? ** | MTA Nyelvtudományi Intézet |
február 18. 11.00 | földszinti előadóterem |
Pálmainé Orsós Anna (PTE, MTA Nyelvtud. Int.) |
Beás mássalhangzórendszer
*** |
Elméleti Nyelvészeti Osztály, Neurolingvisztikai
és Pszicholingvisztikai Osztály |
február 20. 10.30 | földszinti előadóterem | Sárosi Zsófia (ELTE, az MTA Nyelvtud. Int. vendégkutatója) | Történeti szociopragmatika - magyar nyelvtörténet más megközelítésben | Nyelvtörténeti Osztály, Igazgatóság |
február 25. 14.00 | 108. terem | Posgay Ildikó (MTA Nyelvtudományi Intézet) | Nyelvföldrajzi kutatások az MTA Nyelvtudományi Intézetében | Élőnyelvi Osztály, Nyelvművelő Osztály |
február 27. 13.30 | földszinti előadóterem | Szalai Andrea (MTA Nyelvtudományi Intézet) | Társadalmi nem és beszédaktusok a romaniban | Neurolingvisztikai és Pszicholingvisztikai Osztály |
** Fonológiai képességek,
arcfelismerés, és lateralizáció: Velünkszületett fajspecifikus képességek vagy
tanult képességek?
Csúri Piroska
(Universidad de San Andrés Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales Buenos
Aires, Argentina)
A chomskiánus generatív nyelvészet egyik alapvető feltevése szerint a nyelvi
képességek fajspecifikusak és genetikailag adott formában és
biológiailag meghatározott menetrend szerint bontakoznak ki. Eimas et al.(1971)
ebben a szellemben végzett kísérletei kimutatták, hogy pár hetes
csecsemők képesek bármely létező emberi nyelv fonémikus oppozícióját
megkülönböztetni a kategórikus percepció szabályainak megfelelően. Az
eredeti chomskiánus értelmezés szerint a csecsemők ezen korai fonológiai
képességei bizonyítékul szolgálnak bizonyos nyelvi képességek
veleszületett státuszára. Ezen állítást később több oldalról megkérdőjelezték,
többek között a következő érvekre hivatkozva:
(i) Állatkísérletek kimutatták, hogy több más faj is az emberi csecsemőkhöz
hasonló képességeket mutatnak a nyelvi fonémák kategóriális
percepcióját illetően (pl. Ramus, Hauser, Miller, Morris és Miller (2000);
Hauser, Newport és Aslin (2000)).
(ii) A fonológiai képességeknek nem rendelkeznek kivételes jelentőséggel, lévén
hogy mind a vokális mind a manuális gügyögés kezdetben hasonló
formában mutatkozik meg attól függetlenül, hogy az adott csecsemő az akusztikus
illetve jelnyelvet sajátít el anyanyelveként (Petitto és
Marentette (1991), Petitto (1994)).
Ezen előadás a fonológiai képességek és az arcfelismerés képessége között
Pascalis, de Haan és Nelson (2002) által felállított párhuzamot használja
a fonológiai képességek esetleges veleszületett státuszának tárgyalására. Míg
Pascalis, de Haan, és Nelson (2002) értelmezése szerint mindkét
esetben percepciós beszűkülésről (azaz, lényegében a születéskor adott
képességek fokozatos elvesztéséről) lenne szó, ez az előadás az adatoknak
egy másik lehetséges értelmezését tárgyalja. Ezen értelmezés szerint az adott
speciális képességeknek általános, nem moduláris képességekre
támaszkodó fokozatos specializációjáról illetve modularizációjáról van szó.
Ezen értelmezés szerint a kezdeti általános auditív ill. vizuális
képességeket kihasználva fokozatosan épül ki egy specializált, lateralizált
agytevékenységet mutató nyelvi hallási ill. arcfelismerő modul, amely felnőtt
korra szakértő rendszerként látja el a nyelvi hangok ill. emberi arcok
értelmezésének, azonosításának és feldolgozásának feladatát. Ezt az értelmezést
többek között a két képességgel kapcsolatos agytevékenység fokozatos
lateralizációját mutató kísérletek támasztják alá. A fonológiai képességek
kibontakozásának ezen értelmezése megnyitja azt a lehetőséget, hogy Hauser,
Chomsky és Fitch (2002)-vel együtt újból, de már
más szinten, vessük fel azt az alapvető kérdést: Amennyiben a csecsemők
fonológiai képességei láthatólag általános, nem fajspecifikus képességeknek
tudhatók be, mely képességeket tekinthetünk valóban nyelvspecifikus,
fajspecifikus, velünkszületett képességnek?
*** Beás alaktan
Orsós Anna
MTA Nyelvtudományi Intézet
A beás nyelv egy nyelvújítás előtti román dialektus leszármazottja,
Magyarországon több mint 40 ezren beszélik, főleg Dél-Dunántúlon.
A beás mássalhangzórendszert a ,,sima'' és a ,,palatalizált'' mássalhangzók
szembenállása jellemzi. Kétféle palatalizáció létezik, az egyiket
,,elsőfokúnak'' (t--ty, d--gy stb.), a másikat ,,másodfokúnak'' (t--c, d--zsj
stb.) nevezhetjük. Az előadás azzal foglalkozik, hogy mitől függ, hogy
palatalizálódik-e egy-egy tő utolsó mássalhangzója, illetve hogy melyik fajtája
figyelhető meg a palatalizációnak. Arra a következtetésre fogok jutni, hogy
ugyanaz a jelenség ugyanabban a nyelvben is teljesen eltérő módokon
érvényesülhet különböző szóalakokban.