A korszerû nyelvtudomány mint a jövõ alakításának eszköze

Az MTA Nyelvtudományi Intézet programja a Magyar Tudomány Ünnepe 2014 alkalmából

 

Helyszín: MTA Székház, Nagyterem

 

Idõpont: 2014. november 12., 10.00–13.30

 

Levezetõ elnök: Kenesei István, a Nyelvtudományi Intézet igazgatója

 

 

Elõadások:

 

Az INNET-projektrõl

Elõadók:      Váradi Tamás, tudományos fõmunkatárs, osztályvezetõ, pályázati és innovációs vezetõ: Innovative Networking in Infrastructure for endangered languages AzINNET projekt rövid áttekintése

Bakró-Nagy Marianne, tudományos tanácsadó: "Nyelvek veszélyben" - I. Bevezetés

Várnai Zsuzsa, tudományos munkatárs: "Nyelvek veszélyben" - II. Tudástár

Sipos Mária, tudományos fõmunkatárs: "Nyelvek veszélyben" - III. Tananyagok

Duray Zsuzsa, tudományos munkatárs: "Nyelvek veszélyben" - IV. Interaktív térkép

 

A HuComTech adatbázis

Elõadók:       Hunyadi László, egyetem tanár (Debreceni Egyetem), Szekrényes István, tanársegéd (Debreceni Egyetem): A HuComTech adatbázis

Váradi Tamás, tudományos fõmunkatárs, osztályvezetõ, pályázati és innovációs vezetõ: A HuComTech adatbázis mint kutatási infrastruktúra

Oravecz Csaba, tudományos munkatárs: A HuComTech adatbázis a Nyelvtudományi Intézet nyelvi archívumában

 

A látható nyelv – JelEsély projekt, a magyar jelnyelv sztenderdizációjának elméleti és gyakorlati lépései

Elõadók:      Bartha Csilla, szakmai vezetõ, tudományos tanácsadó

Romanek Péter Zalán, szakmai szupervízor

Nagyné Kiss Anna, jelnyelvészeti elemzõ

Csernyák Hajnalka, jelnyelvészeti elemzõ

 

 

Fényképek

 

 

Az egyes elõadások szinopszisai

 

 

Az INNET-projektrõl

 

A nyelvek kihalásának üteme minden eddiginél gyorsabb, sõt egyes elemzések szerint egyre gyorsul. Ez a tendencia Európa kis nyelveit is érinti. Nyelvek eltûnése az érintett népek, népcsoportok identitására gyakorolt negatív hatásokon túl tudományos és kulturális értelemben véve is veszteség. Ezekre a folyamatokra közismerten nem pusztán politikai és gazdasági tényezõk hatnak, hanem például a nyelvi kisebbségeket körülvevõ többségi társadalom pozitív vagy negatív hozzáállása is. Ezért a tudomány (ezen belül különösen a szociolingvisztika, dokumentációs nyelvészet, szociológia) felelõssége komoly, mert a tudományos ismeretterjesztés eszközeivel pozitív irányban változtathat a kis nyelvek és kultúrák megítélésén – úgy a többségi társadalomban, mint a kisebbségi nyelvet beszélõk körében.

A fentiek jegyében jött létre az az öt nyelvû honlap, amelynek célja a nyelvi diverzitás, a kisebbségi nyelvek, a nyelvi veszélyeztetettség és a nyelvi jogok fogalmának bevezetése a közoktatásba. A honlap magyar változata egyebek között 12 gazdagon illusztrált ismeretterjesztõ fejezetet, interaktív térképre helyezett kép-, hang és videoanyagokat, illetve feladatokat (megoldással), és az oktatásban közvetlenül felhasználható feladatsorokat is tartalmaz.

A projekt közremûködõi voltak: Max Planck Institut, Nijmegen; a Kölni Egyetem, az Adam Mickiewicz Egyetem, Poznan; MTA Nyelvtudományi Intézet, Budapest.

 

 

A HuComTech adatbázis

 

A HuComTech multimodális adatbázis egy több mint öt éves korpuszépítés eredménye. A kiinduló szándék az volt, hogy ismerjük meg és írjuk le az ember-ember közötti kommunikáció azon verbális és nem verbális jegyeit, amelyek relevánsak lehetnek egy hatékony ember-gép interakció megvalósításában. Az összesen mintegy 50 óra terjedelmû, többféle kommunikatív helyzetet megvalósító 220 dialógus manuális és automatikus annotálása kiterjed a szövegek transzkripciójára, a prozódia, a beszélt szintaxis, a multi- és unimodális pragmatikai szerkezet, a gesztusok és az értelmezett érzelmek leírására. A korpusz alapján egy olyan adatbázis jött létre, amelyben a másodperc töredéke alatt lejátszódótól egészen az interakció nagyobb egységeire jellemzõ verbális és nem verbális kommunikatív események ismerhetõk meg a szöveg, a hang és a videó együttes tanulmányozásában

 

 

A látható nyelv – JelEsély projekt, a magyar jelnyelv sztenderdizációjának elméleti és gyakorlati lépései

 

A JelEsély program két részbõl áll:

-   Elõadás: Alapvetõ információk a JelEsély projektrõl. A siketséggel és a jelnyelvvel kapcsolatos tévhitek eloszlatása. Helyes kommunikáció.

 Elõadják:   Dr. Bartha Csilla, szakmai vezetõ,

Romanek Péter Zalán, szakmai szupervízor

-   Érzékenyítõ feladatok – bemutatják: Nagyné Kiss Anna, Csernyák Hajnalka

 

Magyarországon a siket közösség hosszú idõn át csak korlátozott mértékben, az oktatásban pedig szinte egyáltalán nem használhatta nyelvét, a magyar jelnyelvet. A 2009. évi CXXV. jelnyelvi törvénnyel végre megnyílt az út a jelnyelv oktatásbeli bevezetéséhez, ami óriási jelentõséggel bír a siketek iskolai és így munkaerõ-piaci hátrányainak leküzdésében.

Megvalósulásához azonban szükség van a magyar jelnyelv tudományos leírására: ez az MTA Nyelvtudományi Intézetében folyó JelEsély projekt célja, mely szociolingvisztika, pszicho- és neurolingvisztikai, elméleti nyelvészeti, jelnyelvészeti és nyelvtechnológia kutatók, valamint siket munkatársak együttmûködésével valósul meg, létrehozva többek között egy jelnyelvi korpuszt, jelnyelvi grammatikát, egy folyamatosan bõvülõ digitális szótárt és egy internetes E-learning felületet.

A „Messzelátó tudomány” koncepcióhoz illeszkedve a projekt alapvetõen befolyásolja a magyarországi siketek jövõjét, segítve a siket kisebbséggel kapcsolatban eddig intézményesített egyenlõtlenségek lebontását, és a siket kultúrával és jelnyelvvel kapcsolatos értékteremtõ tudás bõvítését.

 

 

 

 

 
       

 

 

 

MTA Nyelvtudományi Intézet

 

 

 

 

 

 

       
/html>