Gervain Judit:

A mesterséges nyelvtan tanulás paradigmája a nyelvtanulás és a

nyelvelsajátítás kutatásában

 

A nyelvtanulás (nyelvelsajátítás, L2 tanulás, mesterséges

intelligencia stb.) kutatásában gyakran alkalmaznak olyan  kísérleti

paradigmát, amelyben a kísérleti személyeknek egy mesterséges

nyelvtant kell elsajátítaniuk. A mesterséges nyelvtanok olyan miniatűr

nyelvek, amelyek kevés számú szabály alapján, korlátozott, (általában)

nem létező szavakat tartalmazó lexikonnal hoznak létre mondatokat. Az

eljárás célja, hogy bizonyos nyelvtani szerkezeteket, szabályokat

önmagukban, a jelentéstől és más szabályoktól elkülönítve lehessen

vizsgálni. Az előadás e paradigmát fogja ismertetni, kitér a módszer

használatának okaira, előnyeire és hátrányaira, bemutat olyan

kísérleteket, amelyek sikeresen alkalmazzák azt, illetve olyanokat,

amelyekben a paradigma használata nem megalapozott. Olyan kérdések

kerülnek elő, mint a megtanulhatóság (learnability) problémája és

annak jelentősege a generatív nyelvészetben, a mesterséges nyelvtanok

és a természetes nyelvek hasonlóságai és különbségei, a mesterséges

nyelvtanokkal kapott kísérleti eredmények átvihetősége a természetes

nyelvtanulási helyzetre.