Gervain Judit:
A mesterséges nyelvtan tanulás paradigmája a nyelvtanulás
és a
nyelvelsajátítás kutatásában
A nyelvtanulás (nyelvelsajátítás, L2 tanulás, mesterséges
intelligencia stb.) kutatásában gyakran alkalmaznak
olyan kísérleti
paradigmát, amelyben a kísérleti személyeknek egy
mesterséges
nyelvtant kell elsajátítaniuk. A mesterséges nyelvtanok
olyan miniatűr
nyelvek, amelyek kevés számú szabály alapján,
korlátozott, (általában)
nem létező szavakat tartalmazó lexikonnal hoznak
létre mondatokat. Az
eljárás célja, hogy bizonyos nyelvtani szerkezeteket,
szabályokat
önmagukban, a jelentéstől és más szabályoktól
elkülönítve lehessen
vizsgálni. Az előadás e paradigmát fogja ismertetni,
kitér a módszer
használatának okaira, előnyeire és hátrányaira,
bemutat olyan
kísérleteket, amelyek sikeresen alkalmazzák azt, illetve
olyanokat,
amelyekben a paradigma használata nem megalapozott. Olyan
kérdések
kerülnek elő, mint a megtanulhatóság (learnability)
problémája és
annak jelentősege a generatív nyelvészetben, a
mesterséges nyelvtanok
és a természetes nyelvek hasonlóságai és különbségei, a
mesterséges
nyelvtanokkal kapott kísérleti eredmények
átvihetősége a természetes
nyelvtanulási helyzetre.