Lukács Ágnes, Kas Bence és Ivády Rozália
A specifikus nyelvfejlődési zavar nyelvi profiljának
vizsgálata a
magyarban- előzetes eredmények
A nyelvi fejlődés zavarainak vizsgálata a nemzetközi
kognitív
pszichológia nyelvi kutatásaiban már mintegy 20 éve az
egyik
legizgalmasabb és legtöbbet kutatott téma, magyar
nyelvterületen azonban eddig nagyon kevés szisztematikus
és
elméletileg motivált kutatás történt. Kutatásaink során
olyan nyelvi
teszteket használunk, amelyek lehetővé teszik a
specifikus
nyelvfejlődési zavarral élő gyerekek nyelvi
problémáinak feltárását és
a zavarral kapcsolatban kidolgozott versengő
elméletek összevetését
magyar adatokkal. E megfontolásokat figyelembe véve
vizsgálataink a
következő területekre terjednek ki: (i) verbális
rövidtávú memória,
(ii) az igeidő és az igei egyeztetés különböző
fajtái: szám- és
személybeli egyeztetés az alannyal, határozottságbeli
egyezés a
tárggyal, (iii) az igekötők mozgatását megkívánó
konstrukciók, (iv)
argumentumszerkezet: esetjelölők vonzatokban és
szabad határozókban,
(v) szabályos és kivételes morfológia. A most bemutatásra
kerülő
előzetes eredményeink 6 nyelvfejlődési zavart
mutató gyereke és egy
receptív szókincs szintje alapján illesztett
kontrollcsoport
összehasonlítása alapján azt mutatják, hogy (i) a
nyelvtan különböző
aspektusai eltérő mértékben lehetnek érintettek,
mivel nem találtunk
általános elmaradást az igekötőmozgatásban, míg az
egyeztetés
területén általánosabb problémák mutatkoztak (ii) nyelvenként
vagy
legalábbis nyelvtípusonként változhat a különös
nehézséget jelentő
szerkezetek skálája, a magyarban a szabályos ragozás nem
tűnik
kitüntetetten nehéznek és (iii) a részletes nyelvi profil
a
nyelvfejlődési zavart mutató gyerekek csoportján
belül is nagy egyéni
variációt mutat.