|
|||||||||||||||||||||||||||
Nyitólap > Osztályok > Pszicho- Neuro- és Szociolingvisztikai Osztály > Bánréti Zoltán > Szakmai életrajz
Szakmai életrajz
Születési hely, idő: Budapest, 1946.07.15.
TANULMÁNYOK, VÉGZETTSÉG: 1. Magyar-történelem szakos tanár: Pécs, Tanárképző Főiskola, 1970. A diploma száma: 158/1970. 2. Általános és alkalmazott nyelvészet, Eötvös Lorand Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, 1973. A diploma száma: 53/1973. 3. Nyelvtudás: magyar, angol: középfok (Á/014354/1981), orosz: kandidátusi nyelvvizsga (1982.05.27).
TUDOMÁNYOS FOKOZATOK: 4. Bölcsészdoktor. ELTE, Bölcsészettudományi Kara, 122/1978-79. (1979.06.09.) A szöveg témájának pragmatikai interpretációjáról (147 l.) című. disszertáció) 5. Nyelvtudomány kandidátusa. A diploma száma:10191 (1984.05.28.) A megengedő kötőszók szintaxisáról és szemantikájáról (226 l.) című disszertáció. 6. Nyelvtudományok habilitált doktora. Eötvös Loránd Tudományegyetem, 663/2010 sz. diploma (2010. 06. 29.) A mellérendelés és az ellipszis nyelvtana a magyarban c. disszertáció 207 l. Előadások: A csend szintaxisa. The syntactic structure of coordinate constructions.
MUNKAHELYEK, BEOSZTÁSOK, SZAKMAI ÉLETÚT: 1970 - 1975: tanársegéd, Pécsi Tanárképző Főiskola, Magyar nyelvi tanszék. 1975 - 1985: tudományos munkatárs, MTA Nyelvtudományi Intézete, Általános és alkalmazott nyelvészeti osztály 1985 - 2010: tudományos főmunkatárs, MTA Nyelvtudományi Intézete 1989 - 1995: egyetemi docens, JPTE, BTK, Magyar nyelvi tanszék 1990 - 1995: tudományos főmunkatárs, Országos Közoktatási Intézet 1990 - 1997: egyetemi docens, JATE, BTK Általános és alkalmazott nyelvészeti tanszék. Tanszékvezető: 1991-1992 és 1993- 1994. 1990 - 1997: osztályvezető, MTA Nyelvtudományi Intézete, Strukturális nyelvészeti osztály 1996 - 2011: tanszékvezető egyetemi docens, ELTE -MTA Elméleti nyelvészet intézeti tanszék 2001- 2012: osztályvezető: MTA Nyelvtudományi Intézete, Kísérletes nyelvészeti osztály, majd Elméleti és kísérletes nyelvészeti osztály 1995 - jelenleg: tudományos igazgatóhelyettes, MTA Nyelvtudományi Intézete 2010 - jelenleg: tudományos tanácsadó, MTA Nyelvtudomány Intézete 2012 - jelenleg: osztályvezető, MTA Nyelvtudományi Intézete, Pszicho-, Neuro- és Szociolingvisztikai osztálya
ÖSZTÖNDÍJ Vendégkutatói ösztöndíj: University of Reading, 1994. október 1. - december 20. British Academy, kutatói ösztöndíj, London, 1996. 10.01. - 11.30. Széchenyi Professzori Ösztöndíj: 1998-2000.
SZAKMAI TEVÉKENYSÉG:
1. KUTATÁSI TEVÉKENYSÉGEM TERÜLETEI: Neurolingvisztika: a nyelvelmélet neurológiai háttere, afázia kutatás, interfész jelenségek vizsgálata. Szintaxiselmélet: a koordinatív szerkezetek általános nyelvtani elvei, megszorításai. Magyar leíró szintaxis: az ellipszis és a mellérendelés sajátos vonásai a magyarban. Anyanyelvi nevelés: alternatív tantervek és tananyagok készítése 10-18 éves korosztály számára.
2. EGYETEMI OKTATÓI TEVÉKENYSÉG: A rendszeresen tartott egyetemi kurzusok: Általános nyelvészet Magyar generatív szintaxis Neurolingvisztika: a szintaxis afáziában, klinikai nyelvészet és kísérletes nyelvészet Az anyanyelvi nevelés
Kutatói utánpótlás nevelése Oktatás: az ELTE BTK és az SzTE BTK Nyelvtudomány Doktori Iskola Elméleti nyelvészet doktori programokban kurzusok tartása, témavezetés. Az ELTE BTK Elméleti nyelvészet doktori programnak a vezetője, 2002-től.
KUTATÁSI PROJEKTUMOK VEZETÉSE, ILLETVE RÉSZVÉTEL: 1980-1985: Az anyanyelvi nevelés fejlesztése az általános iskolákban. OTTKT, 6-os Főirány. Kutatásvezető. 1985-1990: Strukturális magyar nyelvtan, Mondattan. OTKA projektum. Közremüködő. 1991-1994: Pszicholingvisztikai és afáziakutatási vizsgálatok. OTKA projektum. Közreműködő. 1991-1994: Nyelvelmélet és mesterséges intelligencia, OTKA projektum. Kutatásvezető 1994-1996: Restructuring of Theoretical Linguistics Programme, Soros-HESP. Közreműködő. 1994-1997: “Ost -West”, osztrák - magyar afáziakutatási program, University of Vienna, Research Institute for Linguistics, Budapest. Közreműködő. 1995-1998: Generatív grammatikai képességfejlesztő anyanyelvi nevelési program középiskolásoknak, OTKA projektum. Kutatásvezető. 1997-2000: Multingual ellipsis project, University of Nijmegen, Theoretical Linguistics Programme, ELTE University, Budapest. Közreműködő. 1997- 2000: Neurolingvisztikai kutatások: humán nyelvi feldolgozó/elemző szerkezete és annak sérülése Broca afáziás betegeknél, OTKA projektum. Kutatásvezető. 1997-2000: Neurolingvisztikai vizsgálatok: a kreatív nyelvtudás a korlátozott beszédben, MKM, FKFP projektum. Kutatásvezető. 1997-2000: A Computational Model for Processing Lexical Information, Research Support Scheme, Open Society Institute projektum. Kutatásvezető. 1999-2002: Egyetemközi Nyelvészháló, Soros Felsőoktatásfejlesztési program. Projektumvezető. 2001- 2004: A mentális nyelvtan nyelvészeti neuropszichológiai és kísérletes pszichofizológiai vizsgálata (konzorcium, vezető: CsépeValéria), Nemzeti Kutatási Fejlesztési Program, 5/054 sz., a konzorciumi tag vezetője. 2002-2004: Cigány nyelvészeti kutatások, OKTK projektum, vezető. 2005-2006: Az Elméleti nyelvészet és Nyelvtechnológia a Bologna képzési rendszerben: HEFOP projektum, résztvevő. 2007-2011: A rekurzió interdiszciplináris vizsgálata a nyelvben, NK 72461 sz. OTKA konzorciumi program, a konzorciumi tag vezetője.
Szerkesztés, szerkesztőbizottságok: Working Papers in Linguistics (1986 -1990) Working Papers in the Theory of Grammar, 1995- 2001. Nyelvtudományi Közlemények 1992- jelenleg is MTA bizottsági tagság: Magyar nyelvészeti munkabizottság (1994-1998) Akadémiai Kutatóhelyek tanácsa Társadalomtudományi Kuratóriuma: 1994-1998, 1998-2000. Elnökségi Közoktatási Bizottság: 2000- 2007. Elnöki Oktatási Bizottság, közoktatási koordinátor 2009-től. Magyar Akkreditációs Bizottságbeli tagság: A Magyar Akkreditációs Bizottság Nyelvészeti és Orientalisztikai Szakbizottsága (1995-1998 és 1998-2000). Doktori programtanácsok: 1995- jelenleg: az ELTE BTK Elméleti nyelvészet PhD program, 2001- jelenleg: az ELTE BTK Elméleti Nyelvészet PhD program vezetője. 1994 – 2000: tag: JATE/SzTE BTK Elméleti nyelvészet PhD program. 2003- 2007 tag: BME Megismeréstudományi Doktori Program Tanácsa.
Rendszeres lektorálások: Acta Linguistica Hungarica, Általános Nyelvészeti Tanulmányok, Brain and Behavioural Sciences, Clinical Linguistics and Phonetics, Magyar Nyelv, Modern Nyelvoktatás, Nyelvtudományi Közlemények.
PhD disszertációk témavezetése: Mészáros Éva: Mondatfeldolgozás magyar agrammatikus afáziásoknál. 2009. Kiss Katalin: Agrammatikus afáziások mondatprodukciója, 2000.
Disszertációk bírálata, opponencia (az utóbbi 10 évben): Medve Anna. Egy generatív modell az oktatásban, PhD disszertáció, 2002. Ivaskó Lívia: A pragmatikai kompetencia szerepe a sikertelen diskurzusokban, 2005. Németh Dezső: Nyelv és emlékezet, PhD disszertáció, Szeged, 2005. Lukács Ágnes: Language Abilities in Williams syndrome, PhD disszertáció, 2003. Farkas Judit: A finn nyelv indexelt generatív szintaxisa, 2010. Honbolygó Ferenc. A beszéd prozódiai jellemzőinek észlelése, 2010. Takács Boglárka: Construction Grammar in Psycholinguistics, 2010. Budapest Lukács Ágnes: Nyelvfejlődési zavar és emlékezeti rendszerek, 2012. (habilitációs tézisek). Forgács Bálint: Figures of Language in Cognitive Science in the Light of Figurative Language Processing in the Brain, p. 121 2012 Bóna Judit: Az időskori beszéd fonetikai sajátosságai, habilitációs értekezés, Budapest, 2012. 167 l.
Tudományos fokozatok alapjául szolgáló művek bírálatai korábbi években: Alberti Gábor: Tau modell ( tematikus szerepek elmélete tematikus szerepek nélkül ) kandidátusi disszertáció Békési Imre: Ellentétes szerkezetek szemantikai-pragmatikai interpretációs modellje, akadémiai doktori disszertáció Laczkó Tibor: Deverbális főnevet tartalmazó főnévi csoportok a magyarban és az angolban, kandidátusi disszertáció Németh T. Enikő: A szóbeli diskurzusok megnyilatkozáspéldányokra tagolásának kérdései, kandidátusi disszertáció Vass László: Textuális kohézió és stilisztika, kandidiátusi disszertáció.
Fiatal kutatói ösztöndíjasok témavezetése: Szűcs Márta, Figuratív nyelvhasználat és nyelvelsajátítás kisgyerekkorban. Őrley Zita: Metafora produkció és interpretáció a non-fluens afáziákban Jolsvai Hajnal (Csépe Valériával közösen): Kiváltott agyi potenciálok vizsgálata magyar mondatokon. Komplex információkat kezelő memória folyamatok.
Elméleti nyelvészet, szakdolgozati témavezetés: Zs. Sejtes Györgyi: Kommunikációs képességfejlesztési stratégiák, JATE, Szeged, 1995. 186 l. Viszket Anita: Egy afáziás beteg mondatainak szintaktikai elemzése, 1995. 62 l. Bácsi János: A kisgyerekkori szerzett afázia nyelvészeti vizsgálata, JATE, Szeged, 1998. 58 l. Mészáros Éva: A mondatfeldolgozás nyelvi folyamatai afáziás beszélőknél, 1998. 51 l. Czingráber Márta: A mondat elemei között fennálló anaforikus viszonyok feldolgozása óvodáskorban, kisiskoláskorban és afáziában, 1999. 50 l. Lukácsy Gergely: Human linguistic process as mapping based structure selection, 2000. 48. l. Mészáros Szófia: A produkciós afázia fonológiai aspektusa: a Broca- és Wernicke-afáziára jellemző fonemikus hibák elemzése 2003, 48. Bernáth Máté: Speciális nyelvi zavar szűrése és tesztelése magyar nyelven, 2004, 39. Mészáros Szófia: Fonológiai korlátozottságok afáziában, 2004. 43 l. Buk Antónia: A nyelvi korlátozottságok konnekcionista modelljéről, 2004. 52 l. Csizmadia Marietta: A szintaktikai rekurzió hiányának kérdése a Pirahában, 42 l. 2010. Káldi Tamás: A fókusz feldolgozása afáziában 2012. 49.
DÍJ, KITÜNTETÉS: Magyar Tudományos Akadémia különdíja: Országos Tudományos Diákköri Konferencia (1970) Magyar Köztársasági Érdemrend, Lovagkereszt fokozat (2006) Szépe György Emlékérem 2013.
|
|