Nyelvtudományi Intézet  > Tanszék  > Minikurzus 2017 ősz: Syntactic Phenomena

 

 

Szintaxis minikurzus 2017 ősz: Syntactic Phenomena

 

Instructor: Maria Polinsky (University of Maryland)

Dates: November 13-18, 2017

Time: 10:00 - 12:00

Location of Course: Research Institute for Linguistics, Hungarian Academy of Sciences (Budapest VI., Teréz krt 13., room 414.)

 

The aim of the course / A kurzus célja

Linguists want to understand and model language, which means that a linguist needs to know what to expect in a given language. This course is a step toward building the knowledge of the anatomy and physiology of language, at least as far as syntax is concerned. By learning about phenomena that are often observed in language and across languages, you will broaden your understanding of what properties of natural language design we may observe, learn about basic ways of modeling such properties in syntactic theory, and uncover outstanding questions pertaining to the phenomena at hand.

A nyelvész feladata megérteni és modellezni a nyelvet. Ezt azt jelenti, hogy a nyelvészeknek tudniuk kell, mire számíthatnak egy adott nyelvben. Ez a kurzus az  nyelvek anatómiájáról és fiziológiájáról szükséges tudás megszerzéséhez járul hozzá, a szintaxis területén. Olyan jelenségekről lesz szó, melyket gyakan megfigyelhetünk az emberi nyelvekben, és ezáltal a természetes nyelvek általános tulajdonságait is jobban megértjük. Szó lesz arrról, hogy a megfigyelt jelenségeket hogyan lehet modellezni egy szintaktikai elméletben, és olyan kérdésekről is beszélünk, amikre még nincs kielégítő magyarázat.

 

Topics covered in the course / A kurzus tematikája

Day 1: Introduction, A and A-bar movement

Day 2: A-movement: Unaccusatives and possessor raising

Day 3: Relative clauses and correlatives

Day 4: Some unusual cross-linguistic phenomena: Antipassive

Day 5: Some unusual cross-linguistic phenomena: Verb initial orders and their derivation

 

Assessment / Értékelés

One or two assignments/problem-sets (you are encouraged to work in groups but each person is responsible for their final write-up).

An analytical review of an article of your choice; it has to be a description+analysis of a phenomenon; you may choose one of the recommended (not required) articles or something completely different. The goal of this assignment is twofold: you will read something extra and you will start learning how to review manuscripts for journals or collections. I will give you some examples of reviews before we approach this assignment.

Egy vagy két otthon megoldandó feladat- vagy problémasor. A megoldásokat a diákok csoportosan megbeszélhetik, de a benyújtandó írott verziót egyedül kell elkészíteniük.

Egy szabadon választott cikk analitikus összefoglalása és bírálata, adtok leírásával és elemzésével. A cikket lehet, de nem kötelező az ajánlott olvasmányokból választani.  A feladatnak két célja és haszna van. Egyrészt többletolvasmányt ad a kötelező olvasmányok mellé, másrészt gyakoroltatja a recenziók írását folyóiratokba. Minta recenziók a diákok rendelkezésére fognak állni.

 

Required readings / Olvasmánylista

Day 1: Introduction, A and A-bar movement

Hagstrom, Paul.  2007. A-not-A Questions. In  Martin Everaert, Henk van Riemsdijk  (eds.), The Blackwell Companion to Syntax. Wiley Blackwell. 173–213.

Potsdam, Eric and Maria Polinsky. 2011. Questions and word order in Polynesian. In: Morphological and syntactic aspects of Oceanic Languages. Berlin: Mouton de Gruyter. 83-109.

Þráinsson, Höskuldur . 2001. Object Shift and Scrambling. In Mark Baltin and Chris Collins (eds.): The Handbook of Syntactic Theory. Blackwell: Oxford. 148–202.

Recommended:

Dayal, Veneeta. 2014. Multiple wh-questions. In  Martin Everaert, Henk van Riemsdijk  (eds.), The Blackwell Companion to Syntax. Vol 3. Wiley Blackwell. 275-326.

Miller, George A. 1956. The Magical Number Seven, Plus or Minus Two. Some Limits on Our Capacity for Processing Information. Psychological Review 101 (2):  343-352.  

Surányi, Balázs. 2006. Hungarian as a Japanese-type scrambling language. In C. Davis. A. R. Deal and Y. Zabbal (eds)., NELS 36: Proceedings of the 36th annual meeting of the North East Linguistics. vol 2. Amherst: GLSA. 561-574.

 

Day 2: A-movement: Unaccusatives and possessor raising

McCloskey, Jim. 1993. A crude test for unaccusativity in English. In G. K. Pullum and E. Postsam (eds.), Syntax at Santa Cruz 2. 21-24.

Sorace, Antonella. 2000. Gradients in auxiliary selection with intransitive verbs. Language 76(4): 859-890.

Recommended:

Halm, Tamás. 2012. Unergative and/or Unaccusative: On the Argument Structure, Semantics and Syntax of Semelfactives in Hungarian. In B. Surányi and D. Varga (eds.), Proceedings of the First Central European Conference in Linguistics for postgraduate Students. Pázmány Péter Catholic University, Piliscsaba. 104–117.

Oshita, Hiroyuki. 2001. The unaccusative trap in second language acquisition. In SSLA 23: 279-304.

 

Day 3: Relative clauses and correlatives

Bhatt, Rajesh. 2002. The raising analysis of realtive clauses: evidence from adjectival modification. Natural Language Semantics 10: 43-90.

Bianchi, Valentina. 2002. Glot International 6(7): 197-204.

Hulsey, Sarah and Uli Sauerland. 2006. Sorting out relative clauses. Natural Language Semantics 14: 111-137.

 

Day 4: Some unusual cross-linguistic phenomena: Antipassive

Polinsky, Maria, 2015. Antipassive. In Jessica Coon, Diane Massam, and Lisa deMena Travis (eds.), The Oxford Handbook of Ergativity. Oxford: OUP. 308-331.

 

Day 5: Some unusual cross-linguistic phenomena: Verb initial orders and their derivation

Clemens, Lauren Eby and Maria Polinsky. to appear. Verb-Initial Word Orders. (Primarily in Austronesian and Mayan Languages). In M. Everaert and H. C. Riemsdijk (eds.), The Blackwell companion to syntax, 2nd ed. Wiley Blackwell.

 

Handouts/Kiosztmányok

Day 1

Movement

A versus A' Movement

Parazita űrök a magyarban

Practice with Trees

Day 2

More Movement

Hungarian unaccusative diagnostics (Halm 2012)

Day 3

Georgian Relativization

 

 

 vissza  

 

Last modified: 15.11.2017

 
Elméleti nyelvészeti BA
Elméleti nyelvészet MA
kurzusok a szakon és a doktori programon