Nyelvművelő és Nyelvi Tanácsadó Kutatócsoport

 

Nyitólap > Osztályok > Nyelvtech/Alknyelv > Nyelvművelő és Nyelvi Tanácsadó Kutatócsoport > Raátz Judit > Publikációk listája

 

Raátz Judit publikációinak listája

 

PhD-értekezés

Gödöllő személynevei 1722–1895. témavezető: Hajdú Mihály, minősítése: summa cum laude


Szakkönyv, monográfia:

  1. Gödöllő földrajzi nevei. Magyar Névtani Dolgozatok 14. szám. Budapest, 1981, ELTE Magyar Nyelvészeti Tanszékcsoport Névkutató Munkaközössége, pp. 77

  2. Gödöllő személynevei 1722–1895. I–II. Magyar Névtani Dolgozat 144. szám. Budapest, 1996, ELTE Magyar Nyelvészeti Tanszékcsoport Névkutató Munkaközössége, I. pp. 106, II. pp. 396

  3. Hogy hívnak? Könyv a keresztnevekről. Budapest, 1997, Korona Kiadó, pp. 354 (Társszerző: Fercsik Erzsébet)

  4. A keresztnevek enciklopédiája. Tinta Kiadó. 2009. (Társszerző: Fercsik Erzsébet)

    Könyvrészlet:

Raátz Judit 2011. Névtan. In. Balázs Géza (szerk.) Nyelvészetről mindenkinek. 77 nyelvészeti összefoglaló. Inter. Budapest. 323 236.

Cikkek, tanulmányok:

  1. Asszimiláció és elkülönülés Gödöllő névadásának tükrében. In: Farkas Ferenc (szerk.): Tulajdonnév–használatunk. Névtudományi tanácskozás Jászberényben 1991. október 11 12. MND. 100. Bp., 1992. 48 56. p. (ISSN 0133 6169)

  2. Lehet-e a siker bombasztikus? Édes Anyanyelvünk. 1992/1. 5. p.

  3. A nem verbális jelek az írásban. Iskolakultúra. 1994/6. 60–4. p. (társszerző: Fercsik Erzsébet)

  4. Járulékos információk a személyazonosságban – Névváltoztatás és ragadványnevek Gödöllő anyakönyveiben (1772 1895). Névtani Értesítő. 1995. 17. szám 110 18. p.

  5. Az általános iskolai tanulók névtani ismeretei egy felmérés tükrében. Magyartanítás. 1994/5. 14 8. p.

  6. Névtani foglalkozások I. Magyartanítás. 1995/5. 41–7. p. (társszerző: Fercsik Erzsébet)

  7. Névtani foglalkozások II. Magyartanítás. 1996/1. 34–9. p. (társszerző: Fercsik Erzsébet)

  8. A beszédművelés néhány újonnan megjelent alsó tagozatos tankönyvben. Csengőszó. 1996/5. 14–16. p.

  9. A névválasztás különleges esetei: Névtani Értesítő. 1996. 18. szám 75–85. p.

  10. Látod, amit mondok? Gondolatok a nem verbális jelek osztályozásáról . In: Fercsik Erzsébet – T. Somogyi Magda (szerk.): Oktatási tapasztalatok – kutatási eredmények. Budapest, 1997, ELTE TFK – Korona Nova Kiadó, 127–39. p.

  11. Dr. Lovász Gabriella: Ablaknyitogató I-II. In: Hangay Zoltán (szerk.) Tankönyvismertetések és kritikák kisiskolások Újabb magyartankönyveiről. A Budapesti tanítóképző Főiskola Tudományos Közleményei XIV. Budapest. 1997:102–8. p.

  12. Erzsébet királyné természetszeretete a gödöllőiek emlékezetében. In: Krassay László (szerk.): Emlékülés a Gödöllői Erzsébet-park 100. évfordulóján. Gödöllő, 1998, k.n. 103–7. p.

  13. Anyanyelvi tantervek a NAT alapján. In: V. Raisz – H. Varga (szerk.): Nyelvi és kommunikációs kultúra az iskolában. XIII. anyanyelv-oktatási napok. Budapest, 1999, Magyar Nyelvtud. Társaság. 212. szám, 658–64. p. (ISBN 963 7530)

  14. Magyar nyelv és kommunikáció 6–18 éveseknek. In: V. Raisz – H. Varga (szerk.): Nyelvi és kommunikációs kultúra az iskolában. XIII. anyanyelv-oktatási napok. Budapest, 1999, Magyar Nyelvtud. Társaság. 212. szám 705–9. p. (ISBN 963 7530)

  15. Intern Otto, Angicica, Lütyő és a többiek, azaz névválasztás a számítógépes csevegőcsatornán. Névtani Értesítő. 1999. 21. szám 262–6. p.

  16. Különleges keresztnevek az ezredfordulón. Módszertani Lapok. Magyar. 2001. 1 szám. 9–15. p.

  17. Különleges keresztnevek az ezredfordulón. In: Kovátsné dr. Németh Mária (főszerk.): Nyugat-Magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Tanítóképző Főiskolai Kar Tanulmánykötet. Győr, 2001, NYME Apáczai Csere János Tanítóképző Főiskola, 321-8. p. (ISSN 1417-7633)

  18. Ésik Sándor László beszédének elemzése. In: A. Jászó Anna   L. Aczél Petra (szerk.): A szónoki beszéd részei és a beszédfajták. Budapest, 2001, Trezor Kiadó. 117–20. p.

  19. Az idegen keresztnevek helyesírása. Bozsik Gabriella   Raisz Rózsa (szerk.): Helyesírásunk időszerű kérdései a 21. század kezdetén. Eger, 2001-2002. 122-130.

  20. A szóelemektől a szavakig. Grammatikaoktatásunk a kerettanterv és az új Magyar grammatika tükrében. In: V. Raisz Rózsa – Zimányi Árpád (szerk.): Feladatok és módszerek az anyanyelvi nevelésben a XXI. század elején. XIV. Országos anyanyelv-oktatási napok; Eger, 2001. július 9–12. Budapest, 2002, Magyar Nyelvtud. Társaság 216. szám 153–63. p. (ISBN 963 7530 52 5)

  21. A számítógépes csevegőcsatornán használt nevek eredetéről. In: Balázs G. – Jászó A. – Koltói Á. (szerk.): Éltető anyanyelvünk. Írások Grétsy László 70. születésnapjára. Budapest, 2002, Tinta Könyvkiadó, 405-410. p.

  22. Varmuzsa Ildikó beszédének elemzése. In: A. Jászó – L. Aczél (szerk.): A klasszikus retorikai bizonyítás. Budapest, 2002. Trezor Kiadó, 141–3. p.

  23. Női neveink az Új magyar utónévkönyvben. 2002. In: Gréczi   Zsoldos Enikő – Kovács Mária (szerk.): Köszöntő kötet B. Gergely Piroska tiszteletére. Miskolc. 151 5.

  24. A doktori fokozattal rendelkező asszonyok névviselési szokásai. In: Hajdú Mihály – Keszler Borbála (szerk.): Köszöntő könyv Kiss Jenő 60. születésnapjára. ELTE Magyar Nyelvtudományi és Finnugor Intézete, Magyar Nyelvtudományi Társaság. Budapest, 2003:622 8.

  25. Acél vagy Zserald? Az újonnan anyakönyvezhető férfineveinkről. Névtani Értesítő 25. szám. 2003:181 5.

  26. Gondolatok az idegen keresztnevek helyesírásáról és anyakönyvezéséről. In: Fercsik Erzsébet (szerk.): A nevekről. A névtan oktatása és kutatása az ELTE Tanárképző Főiskolai Kar Magyar Nyelvtudományi Tanszékén 1984 2003. Korona Nova Kiadó. Budapest. 2003:269 78.

  27. Kapcsolat a hallgatókkal. In: Róka Jolán (szerk.) Szónoklatok nagykönyve polgármestereknek. Raabe Tanácsadó és Kiadó Kft. 2003: 1-24.

  28. Kapcsolat a hallgatókkal. In: Róka Jolán (szerk.) Szónoklatok nagykönyve iskolaigazgatóknak. Raabe Tanácsadó és Kiadó Kft. 2003: 1-24.

  29. A névviselés szabályozása – új névformák. Farkas Ferenc (szerk.) Magyar névtani kutatások itthon és határainkon túl. Budapest. 2004:106-113.

  30. A névválasztás szabályozása az Európai Unióban. Szabó Géza   Molnár Zoltán   Guttmann Miklós (szerk.) Emberközpontúság a magyar nyelv oktatásában és kutatásában. Szombathely. 2004:133-7.

  31. Új névformákkal az Európai Unióba!? Névtani Értesítő. 26. szám. 2004:66-73.

  32. Az anyaggyűjtés és az anyag elrendezése. In: Róka Jolán (szerk.) Szónoklatok nagykönyve polgármestereknek. Raabe Tanácsadó és Kiadó Kft. 2004. 1-26.

  33. Az anyaggyűjtés és az anyag elrendezése. In: Róka Jolán (szerk.) Szónoklatok nagykönyve iskolaigazgatóknak. Raabe Tanácsadó és Kiadó Kft. 2004. 1-26.

  34. A nem nyelvi jelek szerepe az előadásban. In: Róka Jolán (szerk.) Szónoklatok nagykönyve polgármestereknek. Raabe Tanácsadó és Kiadó Kft. 2004. 1-25.

  35. A nem nyelvi jelek szerepe az előadásban. In: Róka Jolán (szerk.) Szónoklatok nagykönyve iskolaigazgatóknak. Raabe Tanácsadó és Kiadó Kft. 2004. 1-25.

  36. Névtani foglalkozások I-II.   (másodközlés) In: Zimányi Árpád szerk.) Szöveggyűjtemény az anyanyelvi tantárgy-pedagógia tanításához. EKF Líceum Kiadó, Eger. 2004.

  37. Nemzetiségi utónévkönyvek (Magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségek utónévkönyve, Magyarországi német utónevek jegyzéke). Névtani Értesítő. 27. szám. 2005:322 328.

  38. A beszédfajták. In: Róka Jolán (szerk.) Szónoklatok nagykönyve polgármestereknek. Raabe Tanácsadó és Kiadó Kft. 2005: 1-23.

  39. A beszédfajták. In: Róka Jolán (szerk.) Szónoklatok nagykönyve iskolaigazgatóknak. Raabe Tanácsadó és Kiadó Kft. 2005. 1-23.

  40. Kontakt s poslucháčmi. Veľká kniha rétoriky pre riaditeľov škôl. Dr. Josef Raabe Slovensko, s. r. o. Odborné nakladateľstvo. 2005: 1 23.

  41. Ferenc. Szócikk egy készülő névszótárból. In: Mártonfi Attila Papp Kornélia Slíz Mariann (szerk.) 101 írás Pusztai Ferenc tiszteletére. Argumentum. 2006: 277 82.

  42. Trends in the choice of first names in Hungary since the second half of the 20th Century. In: Maria Giovanna Arcamone – Davide de Camilli – Bruno Porcelli eds., /Proceedings. 22nd International Congress of Onomastic Sciences. Pisa (Italy/), /28.8–4.9.2005./ II. 195-207.

  43. A ciklonok, hurrikánok, tájfunok neveiről. Névtani Értesítő. 28. szám. 2006: 155–161.

  44. A XXII. nemzetközi Névtudományi Kongresszusról. Névtani Értesítő. 28. szám. 2006: 155–161.

  45. A hallás utáni szövegértés fejlesztése. In: Heltai Pál (szerk.) Nyelvi modernizáció. Szaknyelv, fordítás, terminológia. XVI: Magyar Alkalmazott Nyelvészeti Kongresszus. MANYE Vol.3/1. MANYE Szent István Egyetem. Pécs Gödöllő. 2007:890 7.

  46. A hallás utáni szövegértés. Magyartanítás. 47. sz. 2006: 22-26.

  47. A nők névviselési szokásai Magyarországon és az EU-ban. In: Barát Erzsébet – Sándor Klára (szerk.) A nő helye a magyar nyelvhasználatban. JATEPress. Szeged. 2007: 169–77.

  48. Névadás az interneten. In: Bölcskei Andrea–N. Császi Ildikó (szerk.) Név és valóság. A VI. Magyar Névtudományi Konferencia előadásai. A Károli Gáspár református Egyetem Magyar Nyelvtudományi Tanszékének Kiadványai 1. Budapest. 2008. 443–50.

  49. Lieber Kati ura és özv. Bármi Áronné. A nemi identitás megjelenése az internetes nicknevekben. In: Barát Erzsébet –Sándor Klára (szerk.) 2009. A nő és a nőiesség sztereotípiái. (Nyelv, ideológia, média konferencia 2.) Szeged: SZTE Könyvtártudományi Tanszék.

  50. Geschlechtsstereotype im ungarischen Vornamenschatz. In: Erika Kegyes (Hrsg.) Genderbilder aus Ungarn. Verlag Dr. Kovač. Hamburg. 2008:117–130.

  51. A kreatív írás gyakorlatai. In: Antalné Szabó Ágnes (főszerk.) Anyanyelv-pedagógiai. 2008. 3-4. szám. (http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=128)

  52. A tér kifejezőeszközei általános iskolás diákok írásbeli szövegalkotásaiban. In: Keszler Borbála–Tátrai Szilárd (szerk.) diskurzus a grammatikában – grammatika a diskurzusban. Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához 88. Budapest. Tinta Könyvkiadó. 2009:243–251.

  53. Egy újabb tárgynévtípus: a 4-es metró fúrópajzsainak névadásáról. Névtani Értesítő 31. szám. 2009:157–65.

  54. A retorika és a tárgyalástechnika kapcsolata. In: Raátz Judit – Tóthfalussy Zsófia (szerk.) A retorika és határtudományai. Trezor kiadó. 2010: 71-85.

  55. Kompetenciagyakorlatok a nem szakrendszerű oktatásban. In: I. Vályi András anyanyelv-pedagógiai konferencia (megjelenés alatt)

  56. A mai keresztnévadás kulturális reprezentációjának vizsgálata. In: Nyelv és kultúra, kulturális nyelvészet konferencián. (megjelenés alatt)

  57. Raátz Judit 2011. Trisztán és Izolda a 21. században. In: Csiszár Gábor – Darvas Anikó (szerk.) Klárisok. Tanulmánykötet Korompay Klára tiszteletére. Magyar Nyelvtörténeti, Szociolingvisztikai, Dialektológiai Tanszék. Budapest. 301 310.

  58. Raátz Judit 2011. Nick as self attributed name. In: Nouvelle Revue d'Onomastique. 53: 181-207.

  59. Raátz Judit 2012. Néhány tanács az esszéíráshoz. Magyar Napló. XXIV. évfolyam. November. 65 66.



Tankönyvek, oktatási segédletek:

  1. Kommunikáció a kereskedelmi szakképzés számára. Budapest, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003., 2005. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 101

  2. Kommunikáció a vendéglátó- és az idegenforgalmi szakképzés számára. Budapest, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003., 2005. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 145

  3. Nyelvi-kommunikációs tankönyv a szakiskolák 9. évfolyama számára. Budapest, 2001, 2002, 2003., 2005. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 160

  4. Útmutató a Nyelvi-kommunikációs tankönyv a szakiskolák 9. évfolyama számára. Budapest, 2001, Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 18

  5. Nyelvi-kommunikációs tankönyv a szakiskolák 10. évfolyama számára. Budapest, 2002, 2003., 2005. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 149

  6. Útmutató a Nyelvi-kommunikációs tankönyv a szakiskolák 10. évfolyama számára. Budapest, 2002, Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 17

  7. Kommunikációs ismeretek. Távoktatási tanulási útmutató. 0. évfolyam. Gödöllő, 1994, 1996. „Tehetségért Mozgalom”, pp. 28

  8. Nyelvi-kommunikációs tankönyv a szakiskolák 9. évfolyama számára. Budapest, 2009. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 176.

  9. Nyelvi-kommunikációs tankönyv a szakiskolák 10. évfolyama számára. Budapest, 2009. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 167.



Tankönyvek, oktatási segédletek társszerzővel:

  1. Kommunikáció szóban és írásban jegyzet nem magyar szakos tanárjelölteknek. Budapest, 1995, Korona Kiadó, pp. 184 (Társszerző: Fercsik Erzsébet)

  2. Kommunikáció szóban és írásban. Budapest, 1996, 1998, 1999, 2001, 2003., 2004.. Krónika Nova Kiadó, pp. 184 (Társszerző: Fercsik Erzsébet)

  3. Üzleti kommunikáció. Budapest, 1999, 2001, 2003., 2005. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 224 (Társszerző: Langer Katalin)

  4. Kommunikáció és nyelvhasználat. 2006. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 205 (Társszerző: Fercsik Erzsébet)

  5. A 8 évfolyam számára készült Magyar nyelv és kommunikáció tankönyvcsalád tagjai (75–131. társszerző: Antalné Szabó Ágnes):

  6. Magyar nyelv és kommunikáció. Tankönyv 11–12 éveseknek. Budapest, 1997, 1998, 1999, 2000, Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 191

  7. Magyar nyelv és kommunikáció. Tankönyv az 5–6. évfolyam számára. Budapest, 2001, 2002, 2003, 2004. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 187

  8. Magyar nyelv és kommunikáció. Munkafüzet 11 éveseknek. Budapest, 1997, 1998, 1999, 2000. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 156

  9. Magyar nyelv és kommunikáció. Munkafüzet az 5. évfolyam számára. Budapest, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 172

  10. Magyar nyelv és kommunikáció. Munkafüzet 12 éveseknek. Budapest, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 156

  11. Magyar nyelv és kommunikáció. Munkafüzet a 6. évfolyam számára. Budapest, 2002, 2003, 2004, 2005. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 170

  12. Magyar nyelv és kommunikáció. Feladatlapok 11 éveseknek. Budapest, 1997, 1998, 1999, 2000, Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 31

  13. Magyar nyelv és kommunikáció. Feladatlapok az 5. évfolyam számára. Budapest, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 30

  14. Magyar nyelv és kommunikáció. Feladatlapok 12 éveseknek. Budapest, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 30

  15. Magyar nyelv és kommunikáció. Feladatlapok a 6. évfolyam számára. Budapest, 2002, 2003, 2004, 2005. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 30

  16. Tanári kézikönyv a Magyar nyelv és kommunikáció 11–12 éveseknek c. tankönyvcsaládhoz. Budapest, 1997, 1998, 2000, Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 93

  17. Tanári kézikönyv a Magyar nyelv és kommunikáció 5–6. évfolyama számára c. tankönyvcsaládhoz. Budapest, 2002, 2003, 2004, 2005. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 98

  18. Magyar nyelv és kommunikáció. Tankönyv 13–14 éveseknek. Budapest, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 180

  19. Magyar nyelv és kommunikáció. Tankönyv a 7–8. évfolyam számára. Budapest, 2003, 2004, 2005. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 180

  20. Magyar nyelv és kommunikáció. Munkafüzet 13 éveseknek. Budapest, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 167

  21. Magyar nyelv és kommunikáció. Munkafüzet a 7. évfolyam számára. Budapest, 2003, 2004, 2005. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 167

  22. Magyar nyelv és kommunikáció. Munkafüzet 14 éveseknek. Budapest, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 156

  23. Magyar nyelv és kommunikáció. Munkafüzet a 8. évfolyam számára. Budapest, 2004., 2005. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 167 (megjelenés alatt)

  24. Magyar nyelv és kommunikáció. Feladatlapok 13 éveseknek. Budapest, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 30

  25. Magyar nyelv és kommunikáció. Feladatlapok a 7. évfolyam számára. Budapest, 2003, 2004, 2005. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 30

  26. Magyar nyelv és kommunikáció. Feladatlapok 14 éveseknek. Budapest, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 30

  27. Magyar nyelv és kommunikáció. Feladatlapok a 8. évfolyam számára. Budapest, 2004., 2005. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 30 (megjelenés alatt)

  28. Tanári kézikönyv a Magyar nyelv és kommunikáció 13–14 éveseknek c. tankönyvcsaládhoz. Budapest, 1998, 2000, 2001, Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 116

  29. Tanári kézikönyv a Magyar nyelv és kommunikáció 7 8. évfolyam számára c. tankönyvcsaládhoz. Budapest, 2004, 2005. Nemzeti Tankönyvkiadó.

  30. Magyar nyelv és kommunikáció. Tankönyv 15–16 éveseknek. Budapest, 1999, 2000, Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 182

  31. Magyar nyelv és kommunikáció. Tankönyv a 9–10. évfolyam számára. Budapest, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 185

  32. Magyar nyelv és kommunikáció. Munkafüzet 15 éveseknek. Budapest, 1999, 2000, Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 152

  33. Magyar nyelv és kommunikáció. Munkafüzet a 9. évfolyam számára. Budapest, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 166

  34. Magyar nyelv és kommunikáció. Munkafüzet 16 éveseknek. Budapest, 1999, 2000, Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 152

  35. Magyar nyelv és kommunikáció. Munkafüzet a 10. évfolyam számára. Budapest, 2002, 2003, 2004, 2005. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 152

  36. Magyar nyelv és kommunikáció. Feladatlapok 15 éveseknek. Budapest, 1999, 2000, Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 30

  37. Magyar nyelv és kommunikáció. Feladatlapok a 9. évfolyam számára. Budapest, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 30

  38. Magyar nyelv és kommunikáció. Feladatlapok a 16 éveseknek. Budapest, 1999, 2000, Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 30

  39. Magyar nyelv és kommunikáció. Feladatlapok a 10. évfolyam számára. Budapest, 2002, 2003, 2004, 2005. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 30

  40. Tanári kézikönyv a Magyar nyelv és kommunikáció 15–16 éveseknek c. tankönyvcsaládhoz. Budapest, 2000, Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 122

  41. Tanári kézikönyv a Magyar nyelv és kommunikáció a 9–10. évfolyama számára c. tankönyvcsaládhoz. Budapest, 2002, 2003, 2004, 2005. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 139

  42. Magyar nyelv és kommunikáció. Tankönyv 17–18 éveseknek. Budapest, 2000, 2001, Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 175

  43. Magyar nyelv és kommunikáció. Tankönyv a 11–12. évfolyam számára. Budapest, 2003, 2004, 2005. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 176

  44. Magyar nyelv és kommunikáció. Munkafüzet 17 éveseknek. Budapest, 2000, 2001, Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 145

  45. Magyar nyelv és kommunikáció. Munkafüzet a 11. évfolyam számára. Budapest, 2003, 2004, 2005. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 147

  46. Magyar nyelv és kommunikáció. Munkafüzet 18 éveseknek. Budapest, 2000, 2001, Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 143

  47. Magyar nyelv és kommunikáció. Munkafüzet a 12. évfolyam számára. Budapest, 2004, 2005. Nemzeti Tankönyvkiadó. pp. 145

  48. Magyar nyelv és kommunikáció. Feladatlapok 17 éveseknek. Budapest, 2000, 2001, Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 30

  49. Magyar nyelv és kommunikáció. Feladatlapok a 11. évfolyam számára. Budapest, 2003, 2004, 2005. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 30

  50. Magyar nyelv és kommunikáció. Feladatlapok 18 éveseknek. Budapest, 2000, 2001, Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 145

  51. Magyar nyelv és kommunikáció. Feladatlapok a 12. évfolyam számára. Budapest, 2004, 2005. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 30

  52. Tanári kézikönyv a Magyar nyelv és kommunikáció 17–18 éveseknek c. tankönyvcsaládhoz. Budapest, 2001, Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 111

  53. Tanári kézikönyv a Magyar nyelv és kommunikáció 11–12. évfolyam számára c. tankönyvcsaládhoz. Budapest, 2004. Nemzeti Tankönyvkiadó. (megjelenés alatt)

  54. Tanterv a Magyar nyelv és kommunikáció című tankönyvcsaládhoz. Budapest, 2001, Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 32

  55. Magyar nyelv és kommunikáció. Feladatgyűjtemény. Leíró magyar nyelvtan. Budapest, 2001, 2002, Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 135

  56. Magyar nyelv és kommunikáció. Feladatgyűjtemény. Szövegértés és szövegalkotás. Budapest, 2003, 2004. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 135

  57. Kerettanterv a Magyar nyelv és kommunikáció c. tankönyvcsaládhoz. Budapest, 2004, Nemzeti Tankönyvkiadó.

  58. Magyar nyelv és kommunikáció a nyelvi előkészítő évfolyam számára. Budapest, 2005. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 175

  59. Magyar nyelv és irodalom. Érettségi feladatgyűjtemény. Budapest, 2005. Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 144 (társszerzők: Antalné Szabó Ágnes, Hódi Gyuláné)

  60. Beszéd és írás. Tankönyv az 5. osztály számára. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2008. (társszerző: Anatalné Szabó Ágnes)

  61. Beszéd és írás. Munkafüzet az 5. osztály számára. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2008. (társszerző: Anatalné Szabó Ágnes)

  62. Beszéd és írás. Feladatlap az 5. osztály számára. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2009. (társszerző: Anatalné Szabó Ágnes)

  63. Beszéd és írás. Tankönyv az 6. osztály számára. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2009. (társszerző: Anatalné Szabó Ágnes)

  64. Beszéd és írás. Munkafüzet az 6. osztály számára. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2009. (társszerző: Anatalné Szabó Ágnes)

  65. Beszéd és írás. Feladatlap az 6. osztály számára. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2010. (társszerző: Anatalné Szabó Ágnes)

  66. Feladatfüzet I., II. a 2. osztály számára. A világ csodái c. olvasókönyvhöz és az Édes anyanyelvünk című nyelvtankönyvhöz. Budapest, 1997, Dinasztia Kiadó, I. pp. 81, II. pp. 135 (társszerző: Bocsák Veronika)

  67. Kis töprengő – feladatfüzet I., II. a 2. osztály számára. A világ csodái c. olvasókönyvhöz és az Édes anyanyelvünk című nyelvtankönyvhöz. Budapest, 2002, Dinasztia Kiadó, I. pp. 80., II. pp. 128. (társszerző: Bocsák Veronika)

  68. Szavak útján I-II. Integrált feladatfüzet a 3. osztály számára. Budapest, 1998, 2000, 2002, Dinasztia Kiadó, I. pp. 168, II. pp. 128. (társszerző: Bocsák Veronika)

  69. Szövegek földjén I-II. Integrált feladatfüzet a 4. osztály számára. Budapest, 1999, Dinasztia Kiadó, I. pp. 106, II. pp. 117. (társszerző: Bocsák Veronika)

  70. Óravázlatok, írásvetítő-fóliák (társszerző: Antalné Szabó Ágnes)

  71. A szövegszerkesztés állomásai. Tanítási segédanyag az 5. osztály számára. In: Helyitanterv-építő és módszertani kézikönyv. 1999/II. Budapest, 1999, Raabe Klett Kiadó, 1–41.

  72. A magyar helyesírás rendszere 1. Tanítási segédanyag a 9. osztály számára. In: Helyitanterv-építő és módszertani kézikönyv. 1999/I. Budapest, 1999, Raabe Klett Kiadó, 1–38.

  73. A magyar helyesírás rendszere 2. Tanítási segédanyag a 9. osztály számára. In: Helyitanterv-építő és módszertani kézikönyv. 1999/III. Budapest, 1999, Raabe Klett Kiadó, 1–43.

  74. A névmások. Tanítási segédanyag a 6. osztály számára. In: Helyitanterv-építő és módszertani kézikönyv. 2000/I. Budapest, 2000, Raabe Klett Kiadó, 1–40.

  75. A szófajok rendszere. Budapest, 1999, Stiefel Kiadó. – falitabló

  76. Mágneses adathordozók (CD-rom)

  77. Magyar nyelvi tanterv (számítógépes lemez). Budapest, 1997, Nemzeti Tankönyvkiadó

  78. Kommunikáció, tárgyalástechnika. Oktatási CD-rom. Készült az Európai Bizottság támogatásával a Leonardo da Vinci program keretében. Számalk Szakközépiskola. 2003.

  79. Kommunikáció, tárgyalástechnika. Oktatási CD-rom. Készült a Nemzeti Felnőttképzési Intézet támogatásával. SZÁMALK Oktatási Rt. 2003.

  80. Üzleti kommunikáció. Nemzeti Tankönyvkiadó. (társszerző: Szőke-Milinte Enikő)

  81. Szövegértés lépésről lépésre. Nemzeti Tankönyvkiadó. 2011. (alkotószerkesztő) megjelenés alatt



Rovatvezetés

  1. Az Ön hányast adna? c. rovat vezetése a Magyartanítás c. folyóiratban 1994 januárjától 2003 januárjáig folyamatosan.

  2. Az Ötlettár c. rovat vezetése a Magyartanítás c. folyóiratban 2003 januárjától folyamatosan.

  3. Anyanyelv-pedagógia c. internetes folyóirat Tanulmányok rovatának a vezetése 2008.

    Recenziók, bírálatok:

  4. Gyakorlati kézikönyv óvónők számára (Gósy Mária: Óvónői beszédviselkedés). könyvismertetés – Magyartanítás, 1992/4. 28. p.

  5. Magyar nyelvi és irodalmi tankönyvek az 1994/95. tanév tankönyvjegyzékén. Magyartanítás. 1994/1. 3–18. p.

  6. Milyen az Idővándor? Csengőszó 1996/1. 9–11. p.

  7. Dr. Lovász Gabriella–dr. Adamik Tamásné: Ablaknyitogató I., II. c. tankönyvének ismertetése. In: Hangay Zoltán (szerk.): Tankönyvismertetések és kritikák kisiskolások újabb magyar tankönyveiről. Budapest, 1997, Budapesti Tanítóképző Főiskola, 102–8. p.

  8. A rokon értelmű szavak, szólások és ellentétek szótára. Magyartanítás. 1999:35–6. p.

  9. Onoma 37–39. (folyóirat-ismertetés). Névtani Értesítő. 30. szám 2008:297–301.

  10. Raátz Judit 2011. Retorikai lexikon (ismeretés). Nyr. 1: 127 129.

  11. Raátz Judit 2012. Slíz Mariann: Személynevek a középkori Magyarországon. Könyvismertetés. Névtani Értesítő. 2012.



Szerkesztés

  1. Fercsik Erzsébet–Raátz Judit (szerk.): Irka. Gödöllő, 1992. ELTE ÁITFK Gödöllői Képzési Hely.

  2. Magyar–német nagyszótár. Szerk.: Halász – Földes – Uzonyi. Akadémiai Kiadó. 1998-ban a magyar nyelvi munkacsoport tagjaként

  3. Magyar–francia nagyszótár. Szerk.: Echardt – Konrád. Akadémiai Kiadó. 1999-ben a magyar nyelvi munkacsoport tagjaként

  4. Raátz Judit – Tóthfalussy Zsófia (szerk.) 2010. A retorika és határtudományai. Trezor kiadó.

  5. Raátz Judit – Tóthfalussy Zsófia (szerk.) 2011. A filozófia és a szónoki beszéd. Trezor Kiadó.

  6. Raátz Judit – Tóthfalussy Zsófia (szerk.) 2012. A retorikai elemzés. ELTE BTK. Budapest. 272 p.



Lektorálások

  • Magassy László: Fogalmazástan 10–16 éveseknek. Budapest, 1995, Nemzeti Tankönyvkiadó

  • Magassy László: A fogalmazás tanításának elvei és módszerei. Budapest, 1995, Nemzeti Tankönyvkiadó

  • Magassy László – Magassyné Molnár Katalin: Fogalmazási gyakorlatok 10–16 éveseknek. Budapest, 1995, Nemzeti Tankönyvkiadó

  • Nagy L. János: Nyelv–szöveg–játék tizennégy éveseknek. Budapest, 1995, Nemzeti Tankönyvkiadó

  • Adamikné Jászó Anna – Gósy Mária – Lénárd András: A mesék csodái c. 1. osztályos tankönyv. Budapest, 1996, Dinasztia Kiadó

  • Bocsák Veronika – L. Békés Júlia – Vasvári Zoltán: A világ csodái. Olvasókönyv az általános iskola 2. osztálya számára. Budapest, 1996, Dinasztia Kiadó

  • Bocsák Veronika – dr. Hangay Zoltán – Vasvári Zoltán: Mesék földjén, hadak útján. Olvasókönyv az általános iskola 3. osztálya számára. Budapest, 1998, Dinasztia Kiadó

  • Bacsó Mónika – Vas Zoltánné: Anyanyelvünk világa 6–7 éveseknek. Budapest, 1998, Nemzeti Tankönyvkiadó

  • Bakk Gyuláné: Számítógéppel az iratok birodalmában. Nemzeti Tankönyvkiadó, 1998.

  • Bacsó Mónika – Vas Zoltánné: Anyanyelvünk világa 7-8 éveseknek. Budapest, 1999, Nemzeti Tankönyvkiadó

  • Bacsó Mónika – Vas Zoltánné: Fogalmazási kalauz. 3. osztály. Budapest, 1999, Nemzeti Tankönyvkiadó

  • Bánréti Zoltán: Nyelvtan és kommunikáció 5–7. osztály. Budapest, 1999, Nodus Kiadó

  • Bacsó Mónika – Vas Zoltánné: Anyanyelvünk világa 4. osztály. Budapest, 2001, Nemzeti Tankönyvkiadó

  • Bacsó Mónika – Vas Zoltánné: Fogalmazási kalauz. 4. osztály. Budapest, 2001, Nemzeti Tankönyvkiadó

  • Bacsó Mónika – Vas Zoltánné: Anyanyelvünk világa 8-9 éveseknek. Budapest, 1999, Nemzeti Tankönyvkiadó

  • Antalné Szabó Ágnes: Anyanyelvi gyakorlófüzet az 1–2. osztály számára. Helyesírás, nyelvtan, szövegértés. Budapest, 2004, Nemzeti Tankönyvkiadó

  • Antalné Szabó Ágnes: Anyanyelvi feladatgyűjtemény a 3–4. osztály számára. Nyelvtan, helyesírás, szövegértés. Budapest, 2004, Nemzeti Tankönyvkiadó

  • Szőke-Milinte Enikő: A kommunikációs kompetencia fejlesztése. Piliscsaba, 2005. Pázmány Péter Katolikus Egyetem BTK.

  • 2004–2010. az emelt és középszintű magyar nyelvi érettségi írásbeli feladatok és szóbeli tételek.

 vissza